Deprecated: Non-static method JSite::getMenu() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /var/www/egilshus.dk/public_html/templates/shape5_vertex/vertex/responsive/responsive_mobile_top_bar.php on line 50

Deprecated: Non-static method JApplication::getMenu() should not be called statically, assuming $this from incompatible context in /var/www/egilshus.dk/public_html/includes/application.php on line 536
FAQ
FAQs - Alle FAQ's

Det hænder at der pludseligt kommer "rødt" vand ud af hanerne. Det er et gammelt hus.
Skru filteret af selve vandhanen. Her inde sidder der sikkert noget rust.
Tænd for alt vandet, og lad det løbe ved fuld styrke i et minut eller to. (Men ikke længere)
Dette skulle gerne løsne det rust der måtte side. Derudover er der ikke mere du kan gøre.
Er det meget slemt må du kontakte boligkontoret.

Tags: rust, Vand

Så skal du henvende dig på Boligkontoret.

Der kan du låne "en termometer skyder", og du får samtidige udleveret et skema, med instruktion om hvordan man går.

Resultatet sender vi til vores varmekonsulent, som finder en løsning.

Tags: radiator, Varme

Den "firkantede" definition er at:
- De lodrette installationer er foreningens ansvar, og de vandrette forgreninger er beboerens ansvar.

Eks.: Faldstammer og vandrør, lodret ned igennem opgangene, det er foreningens forpligtigelse, Mens de vandrette udtag herfra er beboerens område.

Forbruget af varme varierer meget i en stor ejendom.
Men et nøgletal for et gennemsnitligt varmeforbrug er:

6 – 6,50 kroner pr. m2. pr måned.

Dvs. at en bolig på 60m2. kan varmes op for: 6,50 kr. * 60m2. = 360 kroner. pr måned.

Dertil skal vi så huske at der i det kommende varme år (2010 – 2011) belastes alle varmeregninger med ekstra 15 %, så din varmeregning stiger, helt uanset forbrug, idet de ekstra 15 % er en politisk bestemt forhøjelse der rammer alle.

Vi håber så at kunne kompenserer dette ved den kommende udskiftning af vinduerne mod gården.

 

Der må ikke stå noget som helst.
Både for og bagtrapperne er redningsveje ved brand eller andet.
Derfor skal der ikke stå effekter man falder over i en kritisk situation.

 

​ 

Du kan benytte hvilke håndværker du vil..
MEN hvis der skal foretages "indgreb" i ejendommens installationer, så skal viceværten have besked, i god tid før arbejdet sættes i gang.
Hvis man selv lukker for vand, varme eller strøm, i forbindelse med arbejder i egen lejlighed, uden at orienterer viceværten, så står man med det fulde ansvar for eventuelle skader eller uheld.
Specielt vandinstallationerne er gamle, og det er ikke overalt at det lige er monteret, som man plejer at se det. Derfor skal viceværten kende til sådanne arbejder, idet han kender rørføring, ventiler og al den slags.

Du skal læse §11 i vedtægterne, og søge kvalificeret hjælp med de ting du ikke ved så meget om.

Men helt generelt: Det kræver autoriserede håndværkere når der skal "rodes" med El, VVS, våd rum og projekter der kræver byggetilladelser.

Spørg på Boligkontoret.

De fleste lejligheder sælges til prisen og inden for kort tid, det er eftertragtet at bo på Islands Brygge. Se evt yderligere info i "FAQ - Salg af lejlighed - Må jeg selv bestemme salgsprisen ?"

For at din bolig kan udbydes til salg skal du til boligkontoret udleverer 4 centrale dokumenter:
Opsigelsen af boligen (en email er reelt nok), en vurderingsrapport fra husets vurderingsmand samt en attest fra elektrikeren og VVSeren vedr. installationerne i boligen.

Opsigelsen er gratis, de tre øvrige dokumenter skal du selv afregne med hhv. vurderingsmand, elektriker og vvser.
Du må derudover påregne mindre omkostninger ved evt. afregning af tinglyst pant i boligen.

AB Egilshus beregner kr. 5.000 for papirarbejdet i forbindelse med overtagelsen af en bolig i foreningen, fra både køber og sælger.

Den anden post AB Egilshus – eventuelt beregner dig for er en smule mere indviklet.

Det handler om at foreningen i 2004 afholdt omkostningen til udskiftningen af nye el tavler med HP-FI relæ, restværdien af denne forbedring i alle boligerne hjemtager foreningen ved ”førstegangs salg”, altså:

  • Hvis du har købt din andel – før september 2004 så skal du indbetale, restværdien af forbedringen, pt. ca. 4.400 kroner, ved overdragelsen
  • Hvis du har købt din andel – efter september 2004, så er denne forbedring ude af verden idet du så har betalt måleren ud ved overdragelsen.

Disse standart betalinger gælder uanset om du køber via ejendomsmægler og uanset aftalt pris.

​ 

Der høre 1 kælderrum til hver bolig, hvert rum er forsynet med et nummer, (eks. kælderrum nr. 15,06, befinder sig i Egilsgade nr. 15, i rum nr. 06).
Er du ikke blevet tildelt et kælderrum skal du henvende dig på Boligkontoret.


Alle der har mere end det ene kælderrum, vil fra 01-11-2009 blive opkrævet kr. 80 pr måned, for det ekstra rum.

​ 

Der er i tidens løb lavet mange smarte og smagfulde indretninger af vores boliger, både i små lejligheder og f.eks ved sammenlægninger og "knopskydninger".
Vi arbejder på at kunne vise fotos af nogle "smarte" løsninger - til inspiration, men indtil da, spørg på boligkontoret om konkrete planer.

Tags: Ombygning

Hvis du bygger om i din lejlighed, og der i den forbindelse er meget byggeaffald (Mursten, puds, træ, fliser, gulv etc) er du selv ansvarlig for at kører det på en genbrugsstation.
Du må IKKE stille det i storskrald. Indregn fra starten at byggeaffald skal køres væk.

I storskrald kan der stilles møbler, hvidevarer, o.lign.
Brædder, lægter ol. skal skæres ned til max. 1,2 meter.

Farligt affald (miljøaffald) låses efter aftale med viceværten inde i et stålskab. (maling, husholdningskemikalier ol.)

Det er meget svært at sige noget fornuftigt om, men der er nogle retningslinjer.

Gården virker som en forstærker, det er derfor at vinduerne og terrassedørene skal holdes lukkede
når man spiller høj musik. Stop musikken og luft ud indimellem.


Hvis man skal skændes med sin kæreste, eller fortælle en ven om en vild nat med ..., og klokken er blevet 02, så gå, stille, ned af trapperne
gå en tur om huset, -- frem for at gå ud i køkkenet og berette for åbne vinduer.
Det kan godt være at man kommer lidt væk fra festen, men man er tydelig i ca. 75 soveværelser.

Og når I alle sammen så skal i byen, omkring midnat eller senere, prøv så at teste, hvor stille 15 fulde mennesker kan være på en trappe.

Din cykel skal stå i en af de to cykelkældre under hhv. Islands Brygge og Isafjordsgade hvis den skal indendørs, ellers er der i Njalsgade og Egilsgade, opsat cykelstativer.

Cykler må ikke stå i gården.

Nøgle til opgangsdørene, porte, cykelkælder, kan købes på boligkontoret.

Håndtering af affald er traditionelt et problem.
Egilshus har tre placeringer af affald. Husholdnings affald / køkkenaffald skal i containerne i porten i Njalsgade 2 & 22, og altid med lukkede låg.

Storskrald henstilles i portrummet ved Egilsgade 9.
Storskrald er papkasser, som skæres op og stilles samlet. Møbler, hvidevare, elektronik og andet. Bygge affald skal du selv skille dig af med.

Papkasser skal skæres op, og klappes sammen, før du skiller dig af med dem. - Altid!

Hvis du er generet af din nabo, bør du starte med at snakke med ham/hende.
Måske er din nabo slet ikke klar over at de er til gene for dig.
Hvis dette ikke hjælper kan du spørge andre i din opgang om de har samme gene, og så kan i samlet skrive til beboerens. Hjælper dette heller ikke må i kontakte boligkontoret som vil gå videre med sagen.

Vi opfordre til at alle tager hensyn. Det er et gammelt hus som slet ikke er lydisoleret som nyere huse.

 

​ 

Riv aldrig en væg ned hvis du er det mindste i tvivl. Det gælder også udvidelse af døre, og andre "huller" i væggene.

Med hensyn til bærende væg så er det sådan at, facaderne mod gård og gade er selvfølgeligt bærende, og dertil, væggen - i midten af lejlighederne, altså parallelt med gaden du bor på.
Husk:man må ikke udvide dør huller i bærende vægge uden byggetilladelse, givet før arbejdet udføres.
Spørg på boligkontoret INDEN du går i gang.

Varmeanlægget er i år startet op d. 22 september.

"Varmeåret" går fra november til november, Dvs. at der års aflæses i slutningen af oktober. Afregningen af årets varmeregnskab sker i månedsskiftet jan. / feb.

Vi har i de sidste år måttet konstaterer, en noget svingende kvalitet af disse års aflæsninger. Vi er ikke tilfreds, og har ingen grund til at være det.
Sidste års aflæsning var sjusket, erkendt fejlbehæftet, og ikke et professionelt produkt.
AB Egilshus har svært med at få varme aconto betalingerne til at passe, grundet Istas uengagerede indsats.

Generalforsamlingen vedtog d. 16/06-2008 at, - ved udgangen af 2010, skal alle have haft besøg af elektrikeren, og skiftet forældede installationer i de enkelte lejligheder.
Kontakt evt. husets elektriker for en pris på renoveringen.

Skulle du ønske at slippe af med en dør fra lejligheden, så er det vigtigt at du mærker døren med adressen (evt. på et lille stykke malertape, klistret på døren)
Så stiller du døren ved ejendommens varmecentral, (Njalsgade 12, i gården). Så fjerner viceværterne den derfra, og opbevarer den.
Det er dog ikke sådan at du til hver en tid, kan forvente at viceværten vil præcis din dør frem igen. Der må du selv i gang i varmekælderen, efter aftale, for at finde den igen.
Foreningen kan heller ikke garantere at vi opbevarer døre for evig tid.
Pga pladsmangel er der løbende blevet smidt døre ud, da vi havde opbygget et "lager" på over 100 stk.

Alle aftagne døre over tiden, er samlet i ejendommens varmekælder.

Så du skal måle dør hullet nøjagtigt, så finder viceværten en dør som passer - nogenlunde, den sidste tilpasning må du selv klare.

Ja, alle priser kan forhandles. Men AB Egilshus er en af de boligforeninger, der ikke umiddelbart, flytter sig meget fra maksimalprisen.

Du må forhandle direkte med sælger om dette.

​ 

I alle andelsbolighandler er der fortrydelsesret, du vil i forbindelse med overdragelsen af en andelsbolig blive oplyst om denne fortrydelsesret.
Læs evt mere her

​ 

Nej, det kan du ikke.

Når de eksisterende lejelejligheder i Egilshus fraflyttes, sælges de som andelslejligheder.
Dvs, det er IKKE muligt at blive skrevet op til en lejelejlighed.

Nej det må du ikke. Hverken på for- eller bagtrappe. Dette er både pga brandrisikoen, og af respekt for dine naboer. Hertil kommer at trapperum er omfattet af "rygeloven". Røger stiger op af, og ender på 5/6.salen.
Oven i det, sker det jævnligt at man lader vinduerne stå åbne efter at man har røget, og med det resultat, at duerne "flytter ind" og sviner på bagtrapperne.

Serviceoplysning: Det koster foreningen omkring 3.000 kroner, hver gang at trappen skal renses for due lort.

Du må ryge i din lejlighed.

Ja - næsten.
Prisen for din bolig sætter du selv, blot den ikke er over maksimalprisen, (dvs. kvadratmeterpris + vurderede forbedringer)
Men husk at lejligheden først skal udbydes på de gældende ventelister, -
Det blev på generalforsamlingen i sommeren 2010 vedtaget at man ikke længere skal "runde ventelisterne" igen ved prisnedsættelser modsat tidligere, - hvis ventelistepersoner er interesserede i et køb, så må de selv holde sig underrettet om prisen på pågældende bolig.
Derfor er det også vigtigt at man meddeler foreningen hvis man sænker prisen hos en mægler - der skal altid være den samme pris på hjemmesiden som hos en evt. mægler.

Nej, det må du ikke. AB Egilshus benytter vurderings mænd, anbefalet af ABF.
Det gør vi for at skabe kontinuitet i vurderingerne, sådan at vi opnår homogene vurderinger og priser.
I AB Egilshus accepteres KUN vi www.lejlighedsvurdering.dk v/ Vidar Illum

Toilettet er dit eget ansvar .
Det er også dit ansvar at der ikke spildes unødigt vand.
I øjeblikket afregnes vand som en gennemsnitsberegning, det betyder at hvis dit toilet løber, så deler du dette overforbrug, med alle dine naboer.
Stop det, og lad os sparer alt det vand vi kan.

Alle tre dele leveres for de flestes tilfælde via Bryggenet.
Leverandøren af tjenester, (TV, radio, netværk og telefoner), er danskkabeltv.dk.
AB Egilshus, har ikke noget med driften at gøre.
Besøg www.bryggenet.dk

Når du bor i Egilshus er der en stikboks til Bryggenet.
Bryggenet står for driften af netværket rent teknisk, signalerne på nettet leveres af Dansk Kabel Tv.

Ved indflytning skal du tilmelde dig de tjenester du ønsker at benytte. Størrelsen af TV-pakken, fastnet telefon eller ej, Internet, radio osv.
Du kan kontakte danskkabeltv.dk på telefon: 69 12 12 12.

 

• Luft ofte ud i din bolig. Lav gennemtræk i 10 minutter to gange hver dag
• Luft ekstra ud i badeværelset gennem vinduer eller en mekanisk ventilator
• Brug altid emhætten under madlavning
• Tør dit tøj udenfor eller benyt en tørretumbler
• Sørg for at temperaturen i hjemmet ikke er lavere end 18 grader
• Kontakt en håndværker, hvis der opstår vandskade
• Tjek at boligens dræn og kloakker fungerer, som de skal
• Tjek jævnligt dine vinduer. De skal tætnes, hvis der er revner og utætheder
• Tør fugt og kondens af vinduerne.
• Sørg for at fugerne mellem fliserne på badeværelset er tætte

Nej, ikke nødvendigvis.
Det er helt op til sælger (og køber) om de ønsker at involvere en ejendomsmægler. Hidtil har det været normen at der IKKE var involveret en mægler.
Finanskrisen har dog bragt ejendomsmægler på banen, og konceptet vi ser er - sæt prisen 30% ned, og giv mig 80.000 kr. så finder jeg muligvis en køber.
Bemærk her, at ejendomsmægler vil have sine penge, uanset om det er ham, eller boligforeningen der finder køber.
I AB Egilshus har vi dog ikke set nogen sammenhæng mellem brugen af ejendomsmægler, og hvor hurtigt lejligheden bliver solgt.
Vi er også af den opfattelse at hvis køber finder lejligheden igennem vores salgsside, er der ingen grund til at gå igennem en ejendomsmægler, hvis en sådan er tilknyttede af sælger. Det er udelukkende en sag mellem sælger og pågældende ejendomsmægler.

 

$11)      Du skal udfyldes en fremlejeunderretning, på en af foreningen udleveret blanket. Denne opbevares af foreningen.

Denne underretning skal indeholde følgende information:

$1-          Andelshaver, navn, adresse i forening + kontaktinfo

$1-          Lejer, navn + kontakt info

$1-          Udleje dato fra/til

$1-          Underskrift fra begge, der underskriver at de er bekendt med foreningens vedtægter omkring udlejning/husorden.

 

 

Vores FAQ sektion kan altid blive bedre.

Så har du et spørgsmål, som du forventede at finde svaret på, vil vi gerne kende det.

Send spørgsmålet til abe@egilshus.dk og gør opmærksom på at svaret mangler i FAQ sektionen. Så sørger vi for at det bliver besvaret der til gavn for andre beboere og gæster.

På forhånd Tak

Seneste nyheder